söndag 6 december 2009

Preclinical exam

Nu är den avklarad. Ett av de kanske viktigaste examinationerna under hela utbildningen. Preclinical examination. Provet som avgör om vi får kliva in i handledarkliniken eller inte, och den gick bra.

Man presenteras med ett case på papper med en del information. Vad patienten söker för, lite historik, livsstil, en del värden och så vidare. Första uppgiften var att komplettera informationen med relevanta frågor för att få en klar bild av vad som händer. Finns det några röda flaggor? Är patienten säker att behandla? Finns det några relevanta sjukdomar eller händelser som kan ha skapat smärtan?

Patienten hade fler problemområden att undersöka och en uppgift var att tänka igenom om de var länkade till varandra. Det ena smärtcentret var av mer mekanisk natur och det andra av mer systemisk, så det var viktigt att ha båda dessa system i åtanke.

Efter att ha fått kompletterande information från patienten, som spelades av en av examinatorerna, var det dags att välja vilka undersökningar som man ville göra. Jag fokuserade på ortopediska tester för att utesluta stressfraktur eller diskbråck innan jag gick vidare med neurologisk testning av de nedre extremiteterna. Under de olika momenten ställer givetvis examinatorerna frågor om vad jag gör, vad jag letar efter och vilka strukturer som jag undersöker. Jag kände mig säker genom hela examinationen och faktiskt ganska lugn också.

Det jag föll på var de kroniska problemen i urinorganen. Jag skulle behövt vara lite mer ingående där och ställt mer frågor kan jag känna i efterhand. Men samtidigt kände jag en viss tidspress och valde att fokusera på det akuta mekaniska. Hade det varit hjärtat eller lungorna hade det nog varit en helt annan sak dock.

Efter en kort feedback var jag dock godkänd och alltså redo för kliniken. Kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar