söndag 28 mars 2010

Optimal anatomisk atlas

När jag började utbildningen på SCOM så hade vi valet i läslistan mellan Netter eller Sobotta som anatomisk atlas. Netter är ju lite mer färgglad medans Sobotta är lite mer detaljerad. Netter kan man bära med sig till föreläsningar, Sobotta kräver lite mer vilja för det och är i två band dessutom.

Nu när min sambo nu ska iväg på en anatomikurs för yogalärare har de en helt annan atlas på sin läslista som jag inte hade hört talas om tidigare; Thieme - Atlas of Anatomy. Jag har suttit och bläddrat i den som lite repetition inför kommande årstentor och är imponerad.



De här bilderna hittade jag på Amazon.com och utgår ifrån att varken förläggare eller försäljare har något emot att de visas här, vem vet kanske hamnar de på skolans läslista så småningom.

Vad jag gillar med boken är att bilderna är rena och tydliga och att man valt att peka ut lagom många strukturer per bild. Den är kanske inte lika detaljerad som Netter eller Sobotta men det känns som om den täcker det mesta. Möjligen tappar den helheten eftersom organ inte är med, det är rent muskelo-skelettala beskriviningar. Kärl och nerver är däremot med.

Den starkaste sidan som boken har är att den har små textdelar där man kan läsa om anatomiska och fysiologiska detaljer och en hel del neuroanatomi. Mycket ur en manuell terapeuts synvinkel känns det som och inte så kirurgiskt orienterat. Den beskriver även en del vanliga skador och anomalier.

Största nackdelen är att den inte alls har tagit med kraniet, den ligger i en separat bok tydligen. Likaså organsystemen. I skrivande stund kan man köpa hela serien på tre böcker för $250 via Amazon.com men de finns även på Adlibris.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar