onsdag 2 mars 2011

Att observera

I måndags hade vi några observatörer med i handledarkliniken. Elever från år 1 och 2. Det var tydligen både intressant och väldigt lärorikt.

Jag kommer ihåg mina egna första observationstillfällen för fyra år sedan. Då fanns det inte någon handledarklinik utan skolan ordnade så att vi fick observera vissa av lärarna som tog emot egna patienter.

Det verkar som om man blir mer formad av dessa tidiga erfarenheter än man kan tro. Den första osteopat som jag observerade var Matthieu Boulat. Sedan dess har både jag och min sambo gått på behandling hos honom och jag minns att jag tyckte att hans sätt att jobba var minst sagt intressant.

Ända fram tills han och Emma flyttade till Frankrike nu i Februari har jag haft privilegiet att fortsätta observera hans arbete emellanåt, vilket har varit otroligt lärorikt. Hoppas verkligen att kunna ge tillbaka det på något sätt framöver.

En lustig sak var att jag råkade plocka fram mina gamla anteckningar från detta första observationstillfälle för bara någon dag sedan och upptäckte att en av de absolut första patienterna jag fick observera var också en av de absolut sista. Det kändes nästan poetiskt.

Stort tack till Matthieu och Emma. Ni bor i Frankrike nu men finns ständigt närvarande när jag jobbar med patienter på handledarkliniken här i Stockholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar